Fordele og ulemper ved kontorfællesskaber

Kontorfællesskaber er en attraktiv løsning for mange virksomheder, men i hvilke tilfælde vil det være en god idé at leje sig ind i et kontorfællesskab? I denne artikel ser vi nærmere på fordele og ulemper ved at leje sig ind og være en del af et fællesskab med andre virksomheder under samme tag. Så kan du bedre vurdere, om det er noget, der kunne passe til din virksomhed, eller om det bedre kan betale sig at leje sine egne lokaler.

Hvad er et kontorfællesskab, og hvem bruger det?

Et kontorfællesskab kan på mange måder sammenlignes med et kontorhotel. Kort sagt beskriver det en situation, hvor flere virksomheder lejer sig ind i det samme kontorlejemål og arbejder side om side under samme tag. Det kan både være virksomheder, der lejer sig ind i et eksisterende fællesskab, eller flere virksomheder, der går sammen om at leje sig ind i et ledigt kontorlejemål

Hvorfor vælge et kontorfællesskab?

Der er flere fordele ved at vælge et kontorfællesskab i forhold til et traditionelt lejemål. Det kan først og fremmest give en økonomisk fordel, da der er flere virksomheder om at dele huslejen. Man deler desuden udgifter til en række andre faciliteter såsom reception, mødelokaler, kantine, internet osv.

Ud over de økonomiske fordele ved at dele et kontorlejemål giver det også adgang til et professionelt og socialt netværk, som man ellers ikke ville have haft adgang til. Det kan især være en fordel for mindre virksomheder med én eller få ansatte, hvor det sociale aspekt af at gå på arbejde ellers kan mangle.

Det er også værd at tage højde for den fleksibilitet, der kan følge med, når man lejer sig ind i et kontorfællesskab. Det vil nemlig ofte være muligt at op- og nedskalere den plads, man har brug for, så man løbende har lige præcis de kvadratmeter, der passer til virksomhedens behov.

Hvad er ulemperne ved et kontorfællesskab?

Et kontorfællesskab giver en række fordele, som mange forskellige typer og størrelser af virksomheder kan få gavn af. Der kan dog også være visse ulemper, som man skal være opmærksom på, inden man lejer sig ind i et fællesskab med andre virksomheder.Den helt åbenlyse ulempe er, at man ikke på forhånd kan vide, om det kontorfællesskab, man lejer sig ind i, passer til virksomheden. Måske ender din virksomhed med at dele et kontorlejemål med nogle, som du og dine ansatte ikke synes om. Derudover kan det være mere besværligt at koordinere kundebesøg eller møder, hvis I deles om mødelokaler i kontorlejemålet.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *